ПРЕДЛОГ БУЏЕТА РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ ЗА 2018. год. СТАВЉА РТБ БОР У ПРИВИЛЕГОВАН ПОЛОЖАЈ

 

Посланицима Народне Скуштине Републике Србије је у четвртак, 30. новембра, са месец дана закашњења у односу на законом предвиђени рок, достављен на разматрање ПРЕДЛОГ ЗАКОНА О БУЏЕТУ РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ ЗА 2018. ГОДИНУ који се састоји од 717 густо куцаних страна. За само неколико дана, рачунајући и викенд, посланици требају да сав тај материјал проуче, предложе амандмане за његово побољшање и спреме се за дискусију.

Пошто је моје уже усмерење привреда, рударска индустрија и РТБ Бор, ја сам се сконцентрисао на анализу тог дела предлога Закона о буџету.

Пошто је РТБ Бор уназад неколико година био перманентни крисник субвенција из буџета, потражио сам у члану 1 на расходној страни, у тачки 1.4 ниво средстава предвиђених за субвенције. Тај део је приказан на доњој слици.

Из искуства знам, пратећи дешавања у РТБ Бор, да буџетска средства намењена за субвенције пре него стигну тамо где су намењена, пролазе кроз „тамни вилајет“ у коме се дешава много тога нетранспарентног. Ненаменско и нетранспарентно трошење тих средстава је задњих година постало једна од главних коруптивних активности у држави. Због тога се мора упорно инсистирати на њиховом наменском и транспарентном коришћењу.

Затим у делу обавеза – унутрашњем дугу, под ставкама 5.4 и 5.5 наводи се дуг РТБ Бор према Export Development Canada, како је приказано на доњој слици.

Исплата ових ануитета је у контрадикцији са УППР РТБ Бор од 01.04.2015. год., који је усвојен од стране привредног суда у Зајечару и потврђен од стране Апелационог суда у Нишу новембра 2015. На доњој слици је приказан основни мотив увођења УППР у РТБ Бор, из кога се јасно види да је једна од његових основних карактеристика „намирење повериоца у износима и према моделима“ предвиђеним тим документом.

Према законима републике Србије није могућа паралелна примена УППР и исплата годишњих ануитета из буџета. Ако је УППР на снази, онда РТБ Бор мора измиривати обавезе према том документу. Насупрот томе, ако се ануитети исплаћују из буџета, онда се мора прогласити неуспех УППР, што за собом повлачи тешке консеквенце по РТБ Бор. У прилог томе доња слика приказује јасне обавезе према Export Development Canada.

Оваква дубиоза је већ била наговештена када је РТБ Бор пре пар месеци послао у АПР званичан финансијски извештај о пословању за 2016. год, по коме је исказао негативу из текућег пословања у износу од 54 милиона долара.

Такође је важно осврнути се на издатке буџетских корисника за капиталне пројекте, који су планирани у укупном износу од 80,0 млрд. динара. У односу на Буџет за 2017. планирано је да издаци за капиталне пројекте буду виши за 16,4 млрд. Од тих средстава овде се посебно издваја капитални издатак према буџетском кориснику Министарству рударства и енергетике (раздео 28; глава 28.0; програм 0503; функција 440; програмска активност/пројекат 5001 – Изградња новог тунела Кривељске реке; економска класификација 511 – зграде и грађевински објекти) за изградњу новог тунела/колектора Кривељске реке. За тај издатак је пројектовано:

Колектор Кривељске реке је еколошки проблем од прворазредног значаја, по многима он представља „еколошку бомбу“ која може нанети еколошку штету катастрофалних размера. За његову санацију до сада је утрошено, без нарочитог успеха, много милиона долара. Средином прошле деценије Светска банка је у сарадњи са владом Републике Србије усвојила програм санације историјских еколошких штета насталих стогодишњим пословањем индустријских постројења РТБ Бор. Вредност програма је износила 42 милиона долара. Израда новог колектора Кривељске реке је била једна од значајнијих ставки тог програма за чију реализацију је било предвиђено 12 милиона долара. После неколико година пројекат израде новог колектора је доведен до објаве тендера за избор извођача радова. Опструкцијом првенствено од оних који би од реализације тог програма требали имати највише користи, програм није реализован, и Светска банка је повукла остатак средстава. И сада, исти тај програм се јавља као ставка у буџету. Суштина тог маневра је да се средства за његову реализацију најзад могу провлачити кроз „тамни вилајет“, што је од почетка био циљ појединаца на одговрним позицијама.

У среду, 6. Новембра 2017. год. предлог Закона о буџету ће се појавити пред посланицима Народне Скупштине Републике Србије. Ја ћу се борити да се средства пореских обвезника троше транспарентно и наменски у складу са законима ове земље и интересима грађана, заступајући и бранећи ставове наведене у овом тексту.

 

Бор, Србија, 03.12.2017. год.

др Бранислав Михајловић, дипл. инж. руд.

                                                                        научни сарадник,

                                                                        народни посланик

 

 

2 мишљења на „ПРЕДЛОГ БУЏЕТА РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ ЗА 2018. год. СТАВЉА РТБ БОР У ПРИВИЛЕГОВАН ПОЛОЖАЈ

    • Poštovana Tamara, hvala na komentaru. Pretpostavljam da Vi niste iz Bora. Ja sam u njemu rođen. Otac mi je bio rudar i ja sam rudar ceo svoj radni vek. Zamislite kako je nama koji radimo u RTB Bor i živimo u Boru da neposredno gledamo sve ono što ste napisali. Ali i pored svega toga, a i onog što nije napisano, ne teba i ne smemo se povlačiti. Što se mene tiče, ja ću se boriti, pa dokle stignem.

      Свиђа ми се

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s